Czarter jachtu częśc 2
Jak zaplanować rejon i trasę swojego rejsu?
Co do wyboru rejonu na czarter jachtu praktyka czarterobiorców jest różna. Większość osób ma rokrocznie swój ulubiony czas na urlop i jest to podstawowym kryterium doboru terminu. Inne osoby chcą co roku poznać nowy rejon i oddają się naszej sugestii co do terminu. Są jednak pewne stałe przesłanki, o których warto pamiętać.
Planując pływanie w rejonie Adriatyku, który jest najchętniej wybierany, należy wiedzieć, że w sierpniu ceny czarterów są najwyższe, wiatr wieje dość słabo, jest bardzo gorąco, a w portach i marinach jest tłok. Bywają miejsca, gdzie nie staniemy bez uprzedniej rezerwacji lub po godzinie 14:00 nie znajdziemy wolnego miejsca. Turystów jest ogrom, więc znacznie lepszym typem będzie okres od maja do lipca, a następnie wrzesień i październik.
Jeśli planujemy wybrać się w kierunki tropikalne, należy zorientować się, kiedy jest najlepszy czas na żeglugę, zwykle jest to okres od listopada do marca. W tym przypadku ważne są też terminy i ceny lotów. Jeśli najpierw wykupimy czarter, a później zaczniemy szukać lotów, może się okazać, że bilety są bardzo drogie i nie pasują do dat naszego czarteru. Wówczas jest kłopot, bo trzeba od nowa szukać jachtu i zmieniać umowę czarterową. Pół biedy jeśli jest to wcześniej niż 6 miesięcy od czarteru, potem należy się liczyć z dodatkowymi kosztami. Radzę rozpocząć od wyszukania najlepszego dla siebie lotu i w kolejnym kroku poszukać jachtu pod wybrany termin, pamiętając, że najłatwiej znajdziemy czarter od soboty do soboty.
Trasę planujmy tak aby ilość mil morskich dziennie była możliwa do przebycia i nie męcząca. Uwzględnijmy rezerwę na jeden dzień bez korzystnej pogody. Na wodzie warunki atmosferyczne weryfikują nasze plany. Bywa, że przez sztorm lub flautę, nie możemy wypłynąć i tracimy dzień lub dwa. A data oddania jachtu do portu macierzystego nie jest ruchoma. Za oddanie jachtu po terminie grożą surowe kary, ponieważ armator traci przychód z czarteru, który sprzedał na kolejny termin innej załodze.
Pamiętajmy również, że jeśli pływamy z dziećmi, to na pewno będą chciały pobawić się czasem na plaży albo odwiedzić aqua park. Jeśli chcemy powędkować z jachtu lub ponurkować, należy się wcześniej dowiedzieć, w jakich miejsca jest to dozwolone i ile kosztuje ewentualne pozwolenie. Znajdźmy na mapie ciekawe zakątki, zabytkowe miasta, które warto zobaczyć, bezcenne skarby natury, parki narodowe. Dowiedzmy się jakie są koszty tych atrakcji aby uniknąć niespodzianek na miejscu. Spytajmy również firmę czarterową lub armatora jakie atrakcje poleca. Prawda jest taka, że zwykle żegluje się około 6 godzin dziennie. Zadbajmy aby reszta dnia upłynęła nam na rozmaitych ciekawych czynnościach, jeśli nie lubimy się nudzić.
Czarter jachtu – kaucja?
No właśnie. Co z kaucją za jacht? Czy zamrażać sobie na czas rejsu dużą kwotę i ryzykować możliwość jej utraty? Czy ponieść dodatkowe koszty opłacając polisę ubezpieczeniową i ryzykować mniejszą kwotą?
Za jacht zwykle trzeba wnieść kaucję zwrotną. Jest to kwota rzędu od 1000 do kilku tysięcy euro. Zwykle zabezpieczona zostaje przez armatora w momencie zaokrętowania na czas czarteru na karcie kredytowej Klienta lub kilku kartach kredytowych od kilku członków załogi. W przypadku uszkodzenia jachtu z winy czarterującego na koniec potrącana jest z tej kaucji kwota, jaką armator wylicza za zniszczenia. Jeśli wartość uszkodzenia przekracza kwotę kaucji, straty pokrywane są z ubezpieczenia yacht casco.
W przypadku gdy ubezpieczymy kaucję, nasze ryzyko znacznie maleje. Kwota, którą możemy stracić jest zwykle około 5 do 10 razy mniejsza niż kaucja. Jednak ubezpieczyciel żąda za polisę zwykle od 100 do 500 euro. Najlepiej zatem przemyśleć wszystkie za i przeciw, przeliczyć oba warianty i zdecydować, co dla nas będzie najlepsze. Chodzi przecież głównie o to, aby przyjemnie spędzić czas, a nie martwić się o ewentualne koszty dodatkowe.
Czarter jachtu – kiedy wynajmować skippera?
Na pewno wtedy, gdy sami nie posiadamy wystarczających uprawnień do prowadzenia jachtu ani nikt z naszych znajomych, którzy z nami się wybierają na rejs. Nie trzeba być żeglarzem aby wyczarterować jacht. Skipper za nas poprowadzi jacht, niekiedy również będzie pełnił rolę przewodnika po akwenie i okolicy, jeśli dobrze zna rejon, to doradzi gdzie można smacznie zjeść, co warto zobaczyć, gdzie się zatrzymać aby nie przepłacić za zakupy czy paliwo. Dodatkowo może się okazać, że stanowi wyśmienite towarzystwo. Zdarza się, że załoga zaprzyjaźnia się ze skipperem i w kolejnych latach chce pływać tylko z nim.
Należy jednak pamiętać, że za wynajęcie skippera płacimy od 400 euro za tydzień. Dodatkowo musimy mu zapewnić transport, więc jeśli lecimy samolotem gdzieś dalej, musimy kupić też bilet dla skippera. Opłacamy także jego wyżywienie podczas rejsu, a także musimy przewidzieć dla niego 1 koję na jachcie.
Czasem warto się zastanowić, czy nie bardziej korzystne dla nas będzie wynajęcie skippera z firmy armatora na miejscu. Plusy są takie, że zna doskonale rejon i lokalne zwyczaje. Dodatkowo nie trzeba kupować mu biletu na samolot. Minusami może być bariera językowa lub wyższa cena za wynajem. Za dzień pracy miejscowego kapitana musimy zapłacić średnio około 180 euro.
Warto więc wziąć pod uwagę najróżniejsze rozwiązania i wybrać najlepsze.
W kolejnych tekstach z tego cyklu będę opisywać Wam inne zagadnienia, które przybliżą Wam ten pasjonujący świat, jakim jest żeglarstwo. Wyczekujcie kolejnych wskazówek i koniecznie podzielcie się swoimi pod tekstem. Ahoj!